Umístění: Jižní Morava Doprava Loni přezula jen polovina řidičů. Hazardéři riskují pokuty i problémy s pojišťovnou

Loni přezula jen polovina řidičů. Hazardéři riskují pokuty i problémy s pojišťovnou

Brno/Praha, 24. října 2013 – Začátek listopadu je tradičně ve znamení výměny pneumatik. Zákon ukládá používat zimní pneumatiky až do konce března, je-li na silnicích souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo v případě, kdy je možné předpokládat změnu počasí v době provozu vozidla. Řada pojmů uvedených v zákoně stále vyvolává u řidičů pochybnosti. Sníh a náledí ale nejsou jediným důvodem, proč pneumatiky vyměnit.

Nehoda-zimni-HZSJMK1

„Podle zkušeností z loňského roku, kdy svůj vůz opatřilo zimními pneumatikami pouze 55 procent řidičů, lze i letos očekávat, že povinnost vyměnit letní pneumatiky za zimní nedodrží zhruba polovina řidičů. Ti riskují nejen pokuty a problémy s pojistným plněním u pojišťoven ale i vyšší riziko dopravní nehody,“ uvedl Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Řidiči nejenže nerespektují zákon, ale neřídí se ani zhoršenými klimatickými podmínkami. Při teplotách kolem sedmi stupňů Celsia je vhodné přezout na zimní pneumatiky. Směs letních pneumatik totiž není pro nízké teploty určena, začíná tuhnout, a pneumatiky pak ztrácejí důležité jízdní vlastnosti. Při nízkých teplotách se na letních pneumatikách znatelně prodlužuje brzdná dráha vozidla. Delší může být i o několik desítek metrů. „V případě, že řidič nemá na svém voze zimní pneumatiky a dojde k prudké změně počasí, lze v zájmu bezpečnosti silničního provozu a v zájmu předcházení nepříjemnostem s policií doporučit s takovým vozidlem nejezdit,“ doporučil Jiří Hartmann.

Novela zákona o silničním provozu z roku 2012 stále trpí několika nedostatky. „Řada pojmů uvedených v zákoně stále vyvolává u řidičů pochybnosti. Například pojem souvislé vrstvy sněhu není stále přesně definován. Další podmínkou, z níž řidiči motorového vozidla plyne povinnost mít zimní pneumatiky, jsou předpokládané povětrnostní podmínky, což je další ustanovení silničního zákona, u kterého zákonodárce nevyužil možnost zpřesnit tento neurčitý právní pojem,“ řekl Jiří Hartmann.

V případě, že počasí použití zimních pneumatik vyžaduje a řidič navzdory tomu tuto povinnost nedodrží, hrozí mu pokuta od 1500 do 2500 korun. Zákon tento přestupek nespojuje s odpočtem bodů v bodovém systému. „Významnou sankcí však může být pro řidiče krácení pojistného. Pokud řidič povinnost výměny pneumatik poruší, může dojít ke krácení pojistného ze strany pojišťoven, neboť se jedná o porušení důležité povinnosti ze strany řidiče,“ upozornil Jiří Hartmann.

Jaké pneumatiky jsou bezpečné
Časopis dTest otestoval 32 sad zimních pneumatik o rozměrech 185/60 R15 a 225/45 R17 v náročných podmínkách horského terénu. V obou kategoriích získaly celkově nejlepší hodnocení pneumatiky Continental ContiWinterContact TS850. Na druhém místě se mezi většími pneumatikami umístila sada Dunlop Winterresponse 2, mezi menšími pak Bridgestone Blizzak LM-32 S.

V testu se našly i pneumatiky, jejichž bezpečnost je přinejmenším diskutabilní. Odborníci v žádném případě nedoporučují sedmnáctipalcové pneumatiky Sailun Ice Blazer WSL-2, které měly nejhorší přilnavost na mokrém povrchu a při zkouškách zcela propadly. Mezi patnáctipalcovými modely zklamaly pneumatiky Marangoni 4 Winter E+ s nejdelší brzdnou dráhou a zcela nevyhovujícími jízdními vlastnostmi na mokrém povrchu.

(red), ilustrační foto: HZS JMK


Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle Buzz Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript