Umístění: Jižní Morava Doprava Stavba přemostění v Blansku je před další důležitou fází, začal výsuv mostu

Stavba přemostění v Blansku je před další důležitou fází, začal výsuv mostu

Blansko, 23. srpna 2022 - Realizace stavby III/379 37 Blansko přemostění, odstartovala v červenci loňského roku. Stavba začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a přemostí koryto řeky, železniční koridor a končit bude v průmyslové zóně na Starém Blansku.„Tato stavba je zcela zásadní z toho důvodu, že most nově zajistí převedení pěších a dopravního provozu přes řeku Svitavu a hlavně přes železnici,“ uvedl radní Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Jiří Crha.

most blansko

„Na stávající dopravní síť napojujeme novostavbu pomocí okružních křižovatek na ulici Svitavská II/374 a z druhé strany na ulici Brněnská III/37937. Se stavbou pochopitelně souvisí i nutné úpravy parkovacích ploch, chodníků, místních komunikací, sjezdů, oplocení, stávajícího zatrubnění potoka na Starém Blansku a vybudování opěrných zídek, nových chodníků, nasvětlení, odvodnění a úpravy a ochrany drážních objektů,“ popsal ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

Most, pod evidenčním číslem 37937-3 je navržen jako nová dominanta lokality v podobě ocelového oblouku se síťovými závěsy. Smontovaný oblouk s vybetonovanou deskou bude umístěn na mostní pilíře výsuvem. „Ten bude zahájen í noční výlukou a předpokládáme jeho průběh cca do 26. srpna 2022. Samotná tato akce bude realizována velmi pomalu, pouhým okem bude pohyb výsuvu téměř nepostřehnutelný, navíc bude probíhat pouze v nočních hodinách,“ doplnil Hanák.

Vlastní most je vybudován na takzvané výsuvné dráze, spočívající z mohutné ocelové konstrukce, na jejímž vrcholu jsou umístěny dva páry zdvojených kolejnic. Most, který je uložen na jedné straně na výsuvná kluzná ložiska, je na straně druhé opatřen dvěma vozíčky pohybujícími se po výsuvné dráze. O vlastní posun se postarají dva páry hydraulických pístů.

„Po dobu výstavby nás omezily oba zásadně ovlivňující aspekty právě uplynulého období. Prvním z nich byl covid a na něj navazující plošné zdražení nejen oceli, ale i ostatních materiálů a služeb. V druhé vlně nás zastihla invaze ruských vojsk na Ukrajinu, tam nás nejvíce postihlo nejen další plošné zdražení oceli, ale především to, že ocel pro výrobu mostu, která měla specifické požadavky na vlastnosti materiálu a byla zpracovávaná ve Vítkovicích, byla právě z okupovaného Mariupolu,“ doplnil stavbyvedoucí společnosti Metrostav Robert Škarecký.

Mostní hlavní nosný ocelový oblouk bude délky 77,6 m s dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku.

Stavba má přijít asi na 225 milionů korun bez DPH, což je zatím projekční předpoklad. Zdroj financí poskytl Státní fond dopravní infrastruktury, Jihomoravský kraj a město Blansko. „Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání, i klesání 8,33%, což na mostech bývá méně obvyklé,“ uzavřel Hanák.

Zdroj a foto: JMK


Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle Buzz Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript