Podle hlavního ekonoma společnosti Patria Finance Davida Marka doléhá na české domácnosti zejména reálný pokles mezd a obavy z dalšího ekonomického vývoje, což se na tržbách v obchodech projevilo až nečekaně silně. „Aktuální data naznačují, že pokles spotřeby domácností by se mohl ve druhém čtvrtletí dále prohloubit a negativně ovlivnit vývoj HDP. Kombinace faktorů, které nyní doléhají na firmy i domácnosti, je skutečně silná,“ doplnil Marek s tím, že z eurozóny přicházejí znepokojivé informace o možnosti rozpadu měnové unie, vláda ordinuje úsporné balíčky, stoupá DPH, rostou spotřební daně, firmy šetří, což se projevuje na vývoji mezd a do toho přišly rekordně vysoké ceny pohonných hmot.
„Nečekaně výrazný pokles maloobchodních tržeb je pro ČNB dalším signálem k možnému snížení úrokových sazeb. Ačkoli tento krok má spíše význam pro firemní sektor, spotřebitelské úvěry by patrně nerozhýbaly ani nižší sazby,” míní Marek.
Odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavlel Kulhavý uvedl, že ochota spotřebitelů utrácet je stále omezena obavami o zaměstnání. „Dalším limitem jsou i vyšší ceny v obchodech, a zejména u čerpacích stanic. Výrazné zaměření spotřebitelů na cenu snižuje tržby a marže obchodníků, zejména prodejců potravin, jimž klesají tržby již 12 měsíců v řadě a v dubnu se tento propad ještě prohloubil,“ upozornil Kulhavý.
„Dubnové maloobchodní výsledky nepřinesly pozitivní zprávy. Indexy tržeb klesly ve všech hlavních skupinách. Tržby v obchodech klesly o 4,1 procenta. Velikonoce, které byly dříve tradičně svátky hojnosti, a lidé se na ně připravovali mohutnými nákupy, v posledních letech ztrácejí na své síle a v obchodech již nejsou tak silně viditelné,” uvedl analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.
„Lidé jednoduše obrátí každou korunu, než ji vydají, takže spotřeba není nijak vysoká a tlačí na tržby maloobchodníků. Těm se manévrovací prostor zužuje na cenový boj,“ komentoval výsledky maloobchodních tržeb analytik skupiny Citfin Tomáš Volf a dodal, že ani další měsíce nebudou znamenat žádné výrazné zlepšení. „Letní měsíce byly minulý rok v červených číslech, takže nízká srovnávací základna může letošní výsledky posunout do kladného spektra. Dokud se však nesníží nezaměstnanost a neposílí se tak domácí poptávka, maloobchodníkům tržby výrazně růst nebudou,“ zakončil Volf.
„Opatrnost spotřebitelské poptávky může dál přetrvávat a po mírném růstu v loňském roce budou letos maloobchodní tržby v nejlepším případě stagnovat, spíše však klesat o jedno procento,“ odhadl hlavní ekonom J&T Bank Petr Sklenář.
„Dubnové maloobchodní tržby jsou výrazným zklamáním. Za velmi slabým výsledkem jsou především nízké prodeje automobilů, slabé prodeje pohonných hmot a výrazný pokles prodejů potravin,“ řekl analytik ČSOB Petr Dufek a dodal, že zřejmá je především reakce šetřících spotřebitelů na vysoké ceny potravin. „Pro další měsíce očekáváme v segmentu maloobchodních tržeb v lepším případě stagnaci. Ta bude způsobena nižšími reálnými mzdami a celkově horší finanční situací českých domácností,“ zakončil.
Maloobchodní tržby v České republice, neočištěné o vliv počtu pracovních a kalendářních dní, v dubnu meziročně klesly o 4,1 procenta. Po očištění o sezonní vlivy tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v dubnu reálně meziměsíčně klesly o 2,1 procenta.
Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se snížily reálně meziměsíčně o 3,8 procenta; meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné klesly o šest procent. V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezonně očištěné tržby klesly reálně meziměsíčně o 1,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 3,2 procenta shodně jako bez očištění.