Kyjov, 15 září 2021 – Corrency, unikátní systém elektronické platební jednotky pro oživení lokálních ekonomik po pandemii, přinesl v pilotu podporu místním obchodníkům ve výši 1,9 milionu korun. Testování se od konce dubna do konce června v jihomoravském Kyjově zúčastnilo na 40 podnikatelů a téměř 1600 občanů. Mezi ně společnost I, Foundation rozdělila 800 tisíc korun ve formě digitálních correntů a záleželo jen na nich, kde je utratí. Jak vyplynulo z výsledků testováním, místní občané si projekt přejí zopakovat, v příštím roce by tak Corrency mohla pomoci rodinám financovat koníčky pro děti.
„Potvrdilo se, že Corrency je jednoduše pochopitelný a intuitivní způsob podpory obchodníků. Prostřednictvím občanů efektivně a transparentně distribuuje finanční prostředky a jsou to právě lidé, kteří rozhodují, kam prostředky plynou. Už teď víme, že jeho využití bude možné v mnoha oblastech, i v jiné než jen v 'pocovidové' době,“ říká Pepe Rafaj, autor projektu.
Corrency má multiplikační i protikorupční efekt
Dvoumilionová částka podpory, která nakonec doputovala místním podnikatelům, prokázala i multiplikační efekt Corrency. S každým correntem museli uživatelé přidat jednu korunu ze svého v takzvané spoluúčasti. „Princip rozdělování podpor nebo dotací subjektům prostřednictvím občanů se ukazuje jako transparentní a participativní. Od rozhodování se totiž odstřihnou úředníci a nejrůznější zájmové skupiny,“ dodává František Lukl, starosta Kyjova a předseda Svazu měst a obcí ČR.
Podle náměstka MPO pro digitalizaci a inovaci Petra Očka hledalo loni ministerstvo inovativní cesty, jak nastartovat poptávku po skončení covidových lock-downů. „Corrency byla mezi vybranými projekty, které obdržely podporu z inovativního programu Czech Rise Up, proto jsme byli hodně zvědaví, jak dopadne praktické testování přímo mezi občany v Kyjově. Jeho průběh a předběžné výsledky nás zatím velmi potěšily,” vysvětluje náměstek Očko.
O platbu correnty byl velký zájem i mezi seniory
Z finálního vyhodnocení dvouměsíčního zkušebního provozu, které bude brzy detailně prezentováno Ministerstvu průmyslu a obchodu, vyplynulo, že občané v Kyjově correnty provedli celkem 3482 transakcí. Utratili jich celkem 718 364, přičemž průměrně při jedné transakci uplatnili 206 correntů. Každý corrent vydělal místnímu podnikateli až 1,6ti násobek.
„O používání Corrency byl zájem ve všech věkových kategoriích. Díky jednoduché platbě pomocí SMS nebo občanského průkazu se do něj zapojili dokonce i senioři nad 80 let. Neúčastnily se jej jen děti, protože pořízení correntů jsme podmínili dosažením plnoletosti,“ vysvětluje Pepe Rafaj. Občané nad 60 let podle něj tvořili dokonce přes 30 procent účastníků kyjovského pilotu. Zajímavé bylo i složení obchodníků, u nichž kyjovští občané correnty nejvíce utráceli. Vítězi jsou podle statistiky místní lékárna, prodejci obuvi, kuchyňských potřeb a elektroniky nebo bytového textilu.
Mezi občany je chuť projekt zopakovat
Autoři projektu Corrency zjišťovali zpětnou vazbu mezi zapojenými občany a obchodníky. Lidé ocenili jednoduchost, s jakou se šlo do Corrency zapojit, correnty načerpat a používat při placení. Až 95 procent občanů by projekt doporučilo projekt dalším českým či evropským městům a regionům. Obchodníci si pochvalovali snadné a rychlé vyřízení platby correnty, které obdržely v korunách už další den na svůj účet v bance. „Pro podnikatele by bylo asi jednodušší dostat jednorázový balíček státní podpory, už jen kvůli účetnictví, ale váš systém je spravedlivější. Lidé se rozhodnou, kdo to potřebuje,“ podotýká místní prodejce makronek.
Podle Františka Lukla se pilot Corrency v Kyjově osvědčil, a občané by projekt cílené podpory chtěli brzy zopakovat. „Corrency je skutečně velmi efektivní způsob, jak podpořit lokální ekonomiku. V dalším rozpočtovém období 2022 bychom s jeho pomocí rádi zčásti rozdistribuovali městské prostředky, a pomohli tak rodinám s financováním zájmových a sportovních kroužků pro děti,“ vysvětluje budoucí využití starosta města.
Revoluce v rozdělování dotací a podpor, Corrency jedná i s Evropským parlamentem
Corrency efektivně stimuluje nedostatečnou poptávku ve vybraném regionu či konkrétním, krizí postiženém sektoru. Její využití se hodí například v pohostinství, cestovním ruchu či pro poskytovatele z oblasti sportu a kultury. Zástupci projektu o příštím využití jednají se představiteli dalších měst a na úrovni několika českých ministerstev.
Projekt již prezentovali i zástupcům Evropského parlamentu. Adresná podpora Corrency by mohla zcela změnit systémy rozdělování dotací a podpor nejen v České republice, ale i v celé Evropské unii. Nedochází u ní ke zbytečnému plýtvání, rozhazování peněz subjektům bez budoucnosti, podporuje transparentnost a v neposlední řadě má nízké provozní náklady.