Olomouc, 16. září 2024 – Společnost Tesco mnoha způsoby chrání životní prostředí. Používá ouze elektřinu z obnovitelných zdrojů, redukuje obaly, snižuje spotřebu energií, rozšiřuje nabídku zdravějších a udržitelnějších potravin, zmenšuje svou uhlíkovou stopu a každodenním darováním potravin pomáhá lidem v nouzi ve všech českých regionech. Řadu praktických kroků, které společnost podniká k tomu, aby naplnila své dlouhodobé cíle v oblasti udržitelnosti, nedávno v Olomouci v rámci projektu „Tesco pro planetu“ představila generální ředitelka Tesco ČR Katarína Navrátilová.
Do akce se zapojil i Tomáš Zatloukal, ředitel Potravinové banky v Olomouckém kraji či zástupci lokálních charitativních organizací a samosprávy.
Veškerá elektřina je z obnovitelných zdrojů, žádné auto nejede prázdné
Společnost Tesco je mezi obchodními řetězci lídrem v oblasti udržitelnosti a do roku 2035 chce dosáhnout emisní neutrality. „Udržitelnost jsme začlenili do našich cílů, strategií a obchodních plánů. Zastáváme názor, že žít udržitelně by mělo být dostupné a výhodné pro každého. V rámci Tesco pro planetu chceme jít příkladem a inspirovat naše dodavatele i zákazníky, aby se ve svém každodenním životě mohli rozhodovat s ohledem na životní prostředí,“ uvedla Katarína Navrátilová.
Mimořádný důraz společnost Tesco klade na snížení spotřeby energií a produkci emisí, a to jak na samotných prodejnách, tak i při distribuci zboží.
„Již od roku 2020 používáme pouze elektřinu z obnovitelných zdrojů. Velkou investicí bylo také nahrazení plynových pecí ekologičtějšími elektrickými – ty už jsou na 98 % našich prodejen. A již 10 obchodů jsme vybavili tepelnými čerpadly,“ vypočítala Navrátilová.
Podobný důraz klade obchodní řetězec i na efektivní pohyb a překládání zboží. Oproti roku 2016 snížil vlastní emise z dopravy o 83 %. Plánuje co nejlepší trasy, a proto žádný z vozů nikdy nejede prázdný.
Nejlepší obal? A ramínka zákazníci vrací do oběhu...
Jako významný krok k ochraně životního prostředí řetězec vnímá i odpovědné zacházení s obaly a zabraňování vzniku zbytečného odpadu. Velký důraz klade na recyklaci, redukci a optimalizaci obalů.
„Kde to lze, tam prodáváme výrobky bez obalu. Na druhou stranu musíme pamatovat na to, že obal má většinou ochrannou funkci, zabraňující plýtvání. Již nyní nabízíme obaly produktů našich vlastních značek plně recyklovatelné,“ upozornila generální ředitelka.
Tesco rovněž spolupracuje s výrobci na úpravě obalů. I díky malým změnám v jejich designu totiž lze dosáhnout velkých úspor materiálu, a tím zmenšit množství odpadu. Například ztenčením obalu dětských plen privátní značky Fred & Flo o pouhých 10 tisícin milimetru nevznikne za rok 2,2 tuny plastového odpadu. Zákazníci také mají možnost neodnést si prodejny ramínko od zakoupeného oblečení. Každé třetí ramínko se tak vrátí do oběhu, přičemž za rok jich je v České republice do oběhu vrátí celých 80 tun.
Dalším krokem k ekologičtějšímu obchodnímu modelu je nabídka zdravějších a udržitelnějších potravin. Do roku 2027 chce řetězec zvýšit prodej zdravých potravin na 53 %. Již nyní Tesco upravilo recepturu téměř 300 výrobků, u kterých došlo ke snížení obsahu soli, cukru či tuku, a naopak ke zvýšení podílu vlákniny. A vytipovalo dalších 350, u kterých to plánuje.
Recept proti zbytečnému plýtvání potravinami? Zlevnit či darovat!
Podle světově unikátního čtyřletého výzkumu Mendelovy univerzity v Brně typická čtyřčlenná česká domácnost ze sídliště o dvou dospělých a dvou dětech ročně vyhodí až 212 kilogramů jídla v hodnotě 14076 korun.
Jak upozornila Lucie Veselá, jedna z řešitelek výzkumu, retail hraje klíčovou roli v boji proti plýtvání potravinami, protože nákupní fáze je pro domácnosti na cestě k udržitelnému nakládání s potravinami stěžejní. Edukace spotřebitele je nezbytnou součástí změny a posunu k udržitelnému chování při nakládání s potravinami. „Z našeho průzkumu vyplývá, že až 87 % lidí chce další informace o této problematice a vítá tipy a rady, jak zabránit plýtvání potravinami. Toto téma ve společnosti silně rezonuje a jako výzkumníci jsme rádi, že společně s Tescem se nám daří zvyšovat informovanost spotřebitele nenásilnou a zábavnou formou,“ uvedla Veselá.
Řetězec Tesco se snaží snížit plýtvání potravinami na úplné minimum a konkrétně v Olomouci se celých 96 procent potravinových přebytků podaří prodat se slevou nebo darovat. „Proti plýtvání potravinami bojujeme řadou způsobů. Potraviny, kterým se blíží datum expirace, postupně zlevňujeme až na 70 %. V obchodech je zákazníci najdou v sekci Žádné jídlo nazmar. Ročně takto prodáme 10 tisíc tun jídla. Neprodané přebytky potravin pak všechny naše prodejny darují lokálním charitativním organizacím, prostřednictvím jich se dostanou potřebným lidem,“ doplnila Katarína Navrátilová s tím, že ročně takto Tesco daruje 1633 tun jídla.
K sociálně ohroženým a potřebným lidem v Olomouci se jídlo dostává prostřednictvím Potravinové banky v Olomouckém kraji. Díky dlouhodobé spolupráci s obchodním řetězcem si její pracovníci odváží z prodejen Tesco čerstvé neprodané pečivo, ovoce, zeleninu a další potraviny pro charitativní účely.
„Zachráněné potraviny pomáhají přímo v našem regionu lidem v nouzi, rodičům samoživitelům, rodinám v krizi a opuštěným seniorům. Díky úzké spolupráci s řetězcem Tesco se nám daří pomoc lidem zvyšovat a přitom výrazně přispívat k omezení plýtvání potravinami. Společně tak pomáháme tisícům lidí, kteří se ocitli ve složité životní situaci,“ uzavřel Tomáš Zatloukal, ředitel Potravinové banky v Olomouckém kraji.
Foto: archiv Tesco ČR