Brno, 9. března 2011 - Ve vesnici jako vystřižené z éry socialismu se první víkend v dubnu čtyřicet hráčů na vlastní kůži přesvědčí, že totalita zdaleka není jen pojem z učebnic dějepisu. Během víkendové zážitkové hry Projekt Systém věnované dvacátému výročí zániku Varšavské smlouvy zažijí a pochopí různé stránky života v totalitě. Projekt Systém připravilo brněnské občanské sdružení Court of Moravia, které se zabývá tvorbou zážitkových dramat.
Projekt Systém je víkendová zážitková hra v rolích, v níž hráči nahlédnou pod pokličku života v totalitním státě. Díky vlastní intenzivní zkušenosti a diskusi s ostatními hráči si udělají na problematiku vlastní názor a pochopí fungování nesvobodných režimů. Ve hře ztvární role obyčejných lidí, jimž totalita ovlivňuje nejen jejich soukromý a pracovní život, ale cenzuruje i myšlenky v jejich vlastních hlavách.
„Projekt Systém jsme vytvořili tak, aby hráčům poskytl co možná nejobjektivnější náhled na totalitu obecně. Chceme, aby si sami utvořili pohled na to, jaká cena se platí za život v totalitním pohodlí. Nechtěli jsme, aby hráči totalitu slepě odmítli, ale aby o ní přemýšleli a nastavili si vlastní hranice toho, co je dobré a co zlé,“ uvedl předseda Court of Moravia Petr Pouchlý.
Příběh se odehrává od pátečního odpoledne do sobotní noci. Fiktivní vesnici, již představuje rekreační areál z éry socialismu, zavalí vlna represí poté, co parta místních studentů z legrace pustila do vesnického rozhlasu zakázanou zahraniční hudbu. Vzhledem k tomu, že incident proběhl v předvečer největšího státního svátku, začne být nevinná klukovina posuzována jako protistátní akt. Do vesnice jsou vysláni nekompromisní státní vyšetřovatelé, jejichž snaha odhalit a potrestat viníky naruší rodinné vztahy a paralyzuje normální život vesnice.
„Před dvaceti lety zanikla Varšavská smlouva. Ale kolik mladých dnes lidí ví, jaký význam pro život v naší zemi měla? Se všeobecným povědomím o totalitě je to v Česku rok od roku horší a my se snažíme tento trend změnit. Proto také letošní Projekt Systém věnujeme právě dvacátému výročí jejího zrušení,“ dodal Pouchlý.
Projekt Systém se bude konat již počtvrté. První tři realizace se odehrály na podzim roku 2009 díky podpoře grantových nadací ČNA Mládež a Vodafone a svým rozpočtem se Projekt Systém stal největším zážitkovým dramatem, jaké dosud v Česku vzniklo. Akce se zúčastnilo celkem 120 hráčů ve věku od 17 do 55 let a u účastníků se jednotlivé běhy setkaly s velkým ohlasem. Po skončení víkendu například někteří z mladších hráčů uvedli, že se tímto přesvědčili o nutnosti chodit k volbám.
Arbeit macht frei / Prací ke svobodě - takto u nás vypadala totalita v 50. letech (lágr Vojna u Příbrami)
Projekt Systém
Samotná hra bude probíhat od pátečního večera do pozdních večerních hodin druhého dne, tedy soboty. Těchto třicet hodin v totalitě prožijí hráči na autentickou herní lokaci, s co nejreálnějšími rekvizitami a kostýmy a především příběhem, který budou moci vlastními rozhodnutími měnit a rozvíjet. Bude jen na nich, jak se s životem v Systému vypořádají. Čekají na ně nejen dramatické osobní příběhy a složitá životní dilemata, zažijí i noční oslavné průvody, vypjaté scény výslechů nebo lidových soudů. Na průběh hry budou zvenku i zevnitř dohlížet dvě desítky lektorů a zkušených hráčů, kteří se postarají nejen o to, aby byla hra bezpečná, ale také o to, aby se dostala pod kůži a už nepustila. Hra se koná 1. – 3. dubna 2011 v Zubří u Nového Města na Moravě.
Zážitková dramata
Zážitková dramata, jinak také larpy (live action role-playing), jsou celosvětově rozšířená aktivita, které právě zažívá svůj boom i v Česku. Jde o unikátní formát hry, ve které se – jednoduše řečeno – může hráč na několik hodin stát někým jiným a na vlastní kůži zažít věci, které doposud znal jenom z kina. Díky své přímé osobní zkušenosti tak lépe vnímá nejen atmosféru příběhu, ale i sdělení, které mu tvůrci zážitkového dramatu nabízejí.
Během larpu hrají všichni účastníci roli, podobně jako herci ve filmu. Skrze ni se pak stávají součástí příběhu, který pro ně organizátoři připravili. Hry probíhají v různých atraktivních lokacích příhodných pro ten či onen žánr larpu – na hradech, v historických budovách, podzemích nebo třeba luxusních restauracích. I když jsou základní mantinely příběhu dány, to, jak se hráči v rolích svých postav zachovají, je zcela na nich.